Image 12 of 25
97110053
97110053.jpg
Nederland, Hardinxveld-Giessendam, 19971120.
Overzicht opgravingsput. De put is tot 9 meter diep.
Archeologische opgraving in het kader van de Betuweroute.
De opgraving, die werd uitgevoerd in een speciaal ontworpen werkput die het mogelijk maakte tot ca. 8,50 m diepte te graven, besloeg slechts een deel van de donktop en de helling. Op de hellingen van de donk werd een cultuurlaag aangetroffen die is gevormd door bewoning en door hellingprocessen (colluvium), wat inhoudt dat niet alle vondsten in situ liggen. De vroegste sporen van menselijke aanwezigheid (fase 0) zijn ingegraven in het zand van de donk zelf. Deze fase, waartoe een menselijk graf behoorde, dateert van vÑÑr 5500 v. Chr. De grondsporen laten zien dat er op de donk grote kuilen werden gegraven, waarvan sommige misschien als hut hebben gediend. Daarnaast zijn diverse paalsporen aangetroffen, maar een structuur is daaruit niet te reconstrueren.
Archeologische opgraving in het kader van de aanleg van de goederenspoorlijn de Betuweroute.
The Netherlands, Hardinxveld-Giessendam, 19971120.
Excavation pit overview. The well is up to 9 meters deep.
Archaeological excavation in the context of the Betuwe Route.
The excavation, which was carried out in a specially designed well that made it possible to dig to a depth of approx. 8.50 m, covered only a part of the donktop and the slope. A culture layer was found on the slopes of the donk that was formed by habitation and slope processes (colluvium), which means that not all finds are in situ. The earliest traces of human presence (phase 0) are buried in the sand of the donk itself. This phase, to which a human grave belonged, dates from before 5500 BC. The ground tracks show that large pits were dug on the donk, some of which may have served as huts. In addition, various pile tracks were found, but a structure cannot be reconstructed from this.
Archaeological excavation in the context of the construction of the Betuweroute freight line.
Overzicht opgravingsput. De put is tot 9 meter diep.
Archeologische opgraving in het kader van de Betuweroute.
De opgraving, die werd uitgevoerd in een speciaal ontworpen werkput die het mogelijk maakte tot ca. 8,50 m diepte te graven, besloeg slechts een deel van de donktop en de helling. Op de hellingen van de donk werd een cultuurlaag aangetroffen die is gevormd door bewoning en door hellingprocessen (colluvium), wat inhoudt dat niet alle vondsten in situ liggen. De vroegste sporen van menselijke aanwezigheid (fase 0) zijn ingegraven in het zand van de donk zelf. Deze fase, waartoe een menselijk graf behoorde, dateert van vÑÑr 5500 v. Chr. De grondsporen laten zien dat er op de donk grote kuilen werden gegraven, waarvan sommige misschien als hut hebben gediend. Daarnaast zijn diverse paalsporen aangetroffen, maar een structuur is daaruit niet te reconstrueren.
Archeologische opgraving in het kader van de aanleg van de goederenspoorlijn de Betuweroute.
The Netherlands, Hardinxveld-Giessendam, 19971120.
Excavation pit overview. The well is up to 9 meters deep.
Archaeological excavation in the context of the Betuwe Route.
The excavation, which was carried out in a specially designed well that made it possible to dig to a depth of approx. 8.50 m, covered only a part of the donktop and the slope. A culture layer was found on the slopes of the donk that was formed by habitation and slope processes (colluvium), which means that not all finds are in situ. The earliest traces of human presence (phase 0) are buried in the sand of the donk itself. This phase, to which a human grave belonged, dates from before 5500 BC. The ground tracks show that large pits were dug on the donk, some of which may have served as huts. In addition, various pile tracks were found, but a structure cannot be reconstructed from this.
Archaeological excavation in the context of the construction of the Betuweroute freight line.
- Copyright
- (C) Gerlo Beernink, gerlo@gerlo.nl
- Image Size
- 4149x2817 / 6.5MB
- www.gerlo.nl